Tussen het ondertekenen van de verkoopovereenkomst en de notariële akte kan er vaak een aanzienlijke periode...
De plaatsbeschrijving en huurovereenkomst moeten worden geregistreerd bij het bevoegde registratiekantoor (FOD Financiën) binnen twee maanden na het begin van de huurovereenkomst.
Overweegt u om een woning te huren of te verhuren? Dan is een plaatsbeschrijving essentieel: een heldere schriftelijke beschrijving van de huidige staat van de woning of het appartement. Dit is wettelijk verplicht bij huurwoningen en bouwprojecten. Bij de verkoop van een woning is een plaatsbeschrijving optioneel.
De wet (cfr. Art. 1730 B.W.) stelt dat elke huurder en verhuurder bij aanvang of einde van het huurcontract een plaatsbeschrijving moet opmaken en registreren. Een huurder is namelijk verplicht het pand of de huurwoning in dezelfde staat als bij aanvang na te laten. Dit document is uitermate belangrijk.
Indien er bestaande schade is, kan deze worden afgeleid uit de bevindingen die werden opgenomen in de plaatsbeschrijving. Het biedt ook bescherming en duidelijkheid aan de huurder en voorkomt mogelijke misverstanden.
Wij treden op als onafhankelijk deskundige bij dergelijke plaatsbeschrijvingen. Dit kan van cruciaal belang zijn om latere geschillen, tegenspraken of misverstanden tussen huurder en verhuurder te voorkomen. Dergelijke plaatsbeschrijvingen kunnen als bewijsmateriaal in de rechtbank worden gebruikt.
De expert maakt foto’s en registreert alle vaststellingen. Vervolgens wordt alles uitgetypt in een overzichtelijk verslag, dewelke binnen maximaal 5 kalenderdagen beschikbaar is.
Wij werken altijd met een mandaat voor zowel intredende als uittredende plaatsbeschrijvingen. Hierbij stellen we een termijn van 10 werkdagen vast waarbinnen partijen hun eventuele opmerkingen kunnen indienen. Na deze termijn wordt het verslag definitief en kan het worden geregistreerd.
Bij de oplevering van onze verslagen verlopen alle processen volledig digitaal. De verslagen worden per e-mail verstuurd en online opgeslagen op onze server, waardoor ze gemakkelijk toegankelijk blijven. Uiteraard blijft het mogelijk om een schriftelijk exemplaar te ontvangen indien gewenst. Aarzel niet om hiernaar te informeren.
Bestuurder, Ben Dijkmans, genoot een bacheloropleiding vastgoed aan de AP Hogeschool te Antwerpen. Hij studeerde af in 2020 en is sindsdien werkzaam binnen de vastgoedsector. Tevens behaalde hij zijn certificaat als VLABEL-erkend schatter (005257386496). Ben heeft de nodige expertise opgebouwd binnen de vastgoedwereld om u correct bij te staan in uw verkoop- of verhuurproces.
Deze website maakt gebruik van cookies. Als u deze site blijft gebruiken, accepteert u ons gebruik van cookies.